امروزه طراحی لوگو چگونه است؟

امروزه طراحی لوگو چگونه است؟

امروز با افزایش روز افزون سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی، رقابت در این عرصه نیازمند برنامه ریزی و تلاش دو چندانی شده است. تردیدی نیست که با رشد نیازهای بشر، کسب و کارها نیز به موازات آن گسترش پیدا نموده اند. امروزه شاهد این موضوع هستیم که رقابت در هر زمینه اقتصادی حرف اول و آخر را تعیین می نماید که فعالان اقتصادی نباید از این موضوع غافل شوند. یکی از تکنیک هایی که بشر متمدن برای شناساندن  ومتمایز کردن خود با سایرین ایجاد نموده است؛ بحث طراحی لوگو می باشد. البته مفهوم لوگو به این مفهوم امروزی در طول تاریخ نبوده است ولی می ‌توان وجه های مشابهی از این موضوع را این حوزه پیدا نمود. باید توجه نمایید که مفهوم لوگو با مفهوم برند یا علامت تجاری و غیره دارای تفاوت کلی است ولی به طور کلی همه این موضوعات در جهت شناساندن کالا و خدمات شرکت، سازمان، نهاد سیاسی، ورزشی، اجتماعی، فرهنگی و ... تعبیه شده اند.

 بدون شک اگر شما به هر مجموعه ای در زمینه های مختلف از جمله سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزشی و ... توجه نمایید؛ متوجه خواهید شد که همه این مجموعه ها دارای لوگوهای ویژه خود می باشند که معرفی آنها را به مخاطب به شکل و شمایلی جذاب و گیرا به انجام می ‌رساند.

لوگو چیست؟

تعریف های متفاوت و زیادی از لوگو توسط اشخاص صاحب نظر در این حوزه ایراد شده است. اگر بخواهیم به دنبال تعریف ساده ای از لوگو باشیم، می توانیم این چنین بیان نماییم که؛ «لوگو یا آرم عنصری گرافیکی از علائم و اشکال بصری می باشد؛ به نحوی که با سبک حروف یا خط ویژه ای تنظیم شده یا با اشکال تصویری به صورت ویژه (الزامی برای خوانایی آن وجود ندارد) طراحی گشته است. شکل، رنگ، سبک حروف و ... بایستی به صورت مشخص از سایر علایم مشابه دیگر حائز تفاوت های جدی و اساسی باشد.

به طور کلی لوگو به منظور نمایاندن و معرفی کردن یک مجموعه مشخص با اهداف مادی و معنوی طراحی می‌ شود و می ‌تواند؛ نماینده و معرفی کننده هویت، حوزه فعالیت، تاریخچه و مفهوم آن مجموعه نیز باشد. بنابراین امروزه لوگو هر مجموعه ای از اهمیت ویژه ای در نزد مخاطبان حوزه فعالیتیش برخوردار است.

تعدادی از افراد تصور می کنند که طراحی لوگو چندان هم مهم نیست. اما این دسته از افراد باید بدانند که ابزار نهایی که برند یا کسب و کار را از سایر رقبا تمیز می دهد، همان لوگوی خوب است. تصور کنید مشتری برای خرید در حال گشت و گذار در سایت های فروش است. مطمئن باشید دیدن یک لوگوی خوب آشنا در سایت فروش که پیشتر آن را دیده است، وی را به صفحه جزئیات محصول هدایت می کند تا اطلاعات بیشتری در مورد محصول و قیمت آن کسب کند.

صدای لوگویتان را بشنوید!

عده ای از طراحان هستند که همیشه پس از اتمام طراحی دوباره دست به کار می شوند و اصلاحات متعددی را بر روی طرح پیاده می کنند. این کار اشتباه است. تصور نمی شود اتفاقی که هربار رخ می دهد، طبیعی باشد! اگر تصور می کنید لوگویی که طراحی کرده اید قدیمی یا تاریخ گذشته است، دست از اصلاحات بردارید. نیازی نیست که به تغییر لوگو دست بزنید. بلکه باید پیش از هرچیزی علت را در خودتان جست و جو کنید. شک نداشته باشید یک لوگوی قدیمی ایده ها، اندیشه ها و دیدگاه پوسیده شما را به تصویر کشیده است.

یادتان باشد پس از طراحی، لوگو را به چند نفر نشان دهید و از آنها بخواهید احساسشان را از مشاهده لوگو بیان کنند. هیچ وقت از نقد نترسید. آن چیزی که مخاطبان شما به عنوان منتقد به زبان می آورند، حقایقی هستند که شما باید جسارت شنیدنشان را داشته باشید. مخاطبان فقط احساسات درونی خود را انتقال می دهند. پس بهتر است بر روی نظرات و احساسات آنها تمرکز کنید و بدانید منتقدان شما نماینده کوچکی از یک جامعه بزرگ هستند. پس اگر طراحی شما از نظر تعداد محدودی زیبا و جذاب نیست، پس نمی شود امیدی به درخشش و دیده شدن آن طرح در یک جامعه داشت.

افراد آماتور را کنار بگذارید!

اگر رویای برندسازی را در سر دارید، باید از همان ابتدا حرفه ای عمل کنید. عده ای از افراد به منظور صرفه جویی در هزینه ها کار خود را به افراد آماتور می سپارند. عده ای دیگر برای این کار از آشنایان و یا دوستانی کمک می گیرند که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند و فقط به خاطر آشنایی نسبی که با نرم افزار های طراحی دارند، به آنها اعتماد می کنند. عده ای هم تصور می کنند کیفیت یک لوگوی ارزان قیمت که از میان طراحی های یک سایت آنلاین قابل سفارش است با کیفیت یک طراحی لوگوی خوب حرفه ای برابری می کند!

همه این موارد می تواند به یکباره کیفیت برند، خدمت یا محصول شما را تحت تاثیر قرار دهد.  زیرا قرار است شما به یک زبان ساده و کوتاه و در یک نگاه به مخاطب اعلام کنید که در کارتان تا چه اندازه حرفه ای و منحصر به فرد هستید. این کاریست که بر عهده لوگوی برند شماست. پس بهتر است کار را به کاردانش بسپارید و به خاطر صرفه جویی در هزینه ها همه چیز را خراب نکنید!

 

 

برچسب ها: امروزه,طراحی,لوگو,چگونه,است؟,
[ دوشنبه 26 آذر 1397 ] [ 8:11 ] [ کاووسی فر ]
[ ]

آشنایی با انواع لوگو و وِیژگی های آن ها

آشنایی با انواع لوگو و وِیژگی های آن ها

در این مقاله در مورد انواع لوگو با شما عزیزان صحبت خواهیم کرد. یک طراح قدرتمند باید پیش از اینکه اقدام به طراحی لوگو کند، با انواع لوگو آشنایی کامل داشته باشد. به این ترتیب می‌تواند با توجه به خواسته کارفرما، دانش خود و همچنین ضوابط طراحی لوگویی قوی خلق نماید.

انواع لوگو در یک نگاه

لوگوی نماد یا آیکون

لوگوی نوشتاری یا لوگوتایپ

لوگوی حرفنماد یا مونوگرام

لوگوی ترکیبی

لوگوی کلاسیک

لوگوهای نماد یا آیکون چه ویژگی هایی دارند؟

لوگوهای نماد بهترین نوع لوگو برای برقراری ارتباط با مخاطب در مدت زمانی کوتاه هستند. این لوگوها می توانند ماهیت فعالیتی سازمان یا شرکت را به تصویر بکشند. البته در برخی از مواقع خواسته کارفرما خلاف این است. تعدادی از مشتریان از طراحی های استقبال می کنند که به یکباره حوزه کاریشان را فاش نکند. آن چیزی که مهم است، اثرگذاری و نبوغی است که در طراحی لوگوی نماد به کار رفته است.

اگر کسب و کاری را راه اندازی کرده اید که خلاقیت، افکار و ایده های نو را در پیشبرد اهدافتان به کار بسته اید، یک لوگوی نماد منحصر به فرد می توانند به سادگی گویای تمامی مقاصد و اهداف شما باشد. شاید پیش خودتان تصور کنید که چطور یک نماد ساده می تواند بیانگر تمامی خواسته های ما باشد؟ در پاسخ باید بگوییم بهتر است به علائم راهنمایی و رانندگی توجه کنید! علائمی که هیچ نوشته ای در انها استفاده نشده است، اما به راحتی مفهوم مورد نظر را به مخاطب انتقال می دهند.

لذا شما می توانید به عنوان یک صاحب برند از لوگوی نماد کمک بگیرید و بدون اینکه از کلمه و یا جمله ای استفاده کنید، همه آن چیزی را که می خواهید در نگاه بیننده بنشانید.

لوگوهای نماد بیشترین کاربرد را در کمپانی های بین المللی دارند. کمپانی هایی که مشتریان زیادی را فارغ از زبان، فرهنگ و طرز فکرشان در بر می گیرند. در واقع لوگوی نماد می تواند به عنوان یک زبان واحد در شرکت های بین المللی عمل کند.

همان طور که گفتیم عده ای از صاحبان برند تمایل دارند تا از لوگویی که بیانگر حوزه کاریشان است، استفاده کنند. در مقابل عده دیگری تمایل دارند از لوگوهایی استفاده کنند که چندان ارتباطی به حوزه کاریشان ندارد. آنها بر این باورند که رفته رفته نوع عملکرد شرکت بر لوگو اثر می گذارد.  بدین ترتیب با گذشت زمان مخاطبان به طور ناخواسته با مشاهده لوگو به یاد شرکت می افتند.

جالب است بدانید بر طبق آمار گرفته شده فقط ۶ درصد از کمپانی های بزرگ برای معرفی شرکتشان از لوگوی نماد استفاده کرده اند.

لوگوی نوشتاری یا لوگوتایپ چه ویژگی هایی دارد؟

لوگوی نوشتاری یا لوگوتایپ از دیگر انواع لوگو به شمار می روند که البته با استقبال خوبی هم از سوی کمپانی های مطرح همراه هستند. بر طبق آمار، ۳۷ درصد از برندهای مطرح و مهم جهان در طراحی لوگوی خود از لوگوی نوشتاری استفاده می کنند. در این روش طراحی از نام کمپانی به منظور طراحی لوگو استفاده می شود. به این صورت که با خلق یک فونت منحصر به فرد، نام کمپانی را به یک لوگوی انحصاری تبدیل می کنند. خلاقیت طراح در این سبک طراحی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا می تواند با ایجاد یک سری تغییرات، لوگویی منحصر به فرد طراحی نماید و حاصل تلاش خود را به خوبی در ذهن بیننده حک کند.

به عنوان مثال به لوگوی کمپانی گوگل دقت کنید. این شرکت برای معرفی خود از لوگوتایپ استفاده کرده است. از انجایی که گوگل یک کمپانی معروف و مطرح است، لوگوی ان به خوبی در ذهن تمام مخاطبان ماندگار شده است.

لوگوتایپ علاوه بر اینکه در برندهای بزرگ و معروف استفاده می شود، می تواند گزینه ایده آلی برای  شرکت های تازه تاسیس و کوچک هم باشد. زیرا لوگوی نوشتاری کمک می کند تا اسم یک شرکت تازه تاسیس راحتتر در ذهن ها بماند.

لوگوی حرفنماد یا مونوگرام چه ویژگی هایی دارد؟

لوگوی حرفنماد یا مونوگرام نوعی دیگر از سبک طراحی به شمار می روند که از تاثیر بسیار خوبی بر ذهن مخاطب برخوردار هستند. در این نوع از طراحی از حرف اول نام برند به منظور طراحی استفاده می شود. کاربرد لوگوی حرفنماد عموما در کمپانی هاییست که نام طولانی و یا سختی دارند.

از اصول اصلی در طراحی لوگوی حرفنماد توجه به سادگی نوع طراحی است. توجه به این اصل بر بهتر دیده شدن لوگو اثر خواهد گذاشت. لوگوهای حرفنماد که در واقع زیرمجموعه ای از لوگوهای نوشتاری هستند، در کمپانی های بزرگ و مطرح استفاده می شوند. کمپانی ال جی از جمله مشهورترین مشتریان لوگوهای حرفنماد به حساب می آید.

از مهم ترین مزایای لوگوهای حرفنماد می توان به درگیر شدن ذهن مخاطب اشاره کرد. زیرا در صورتی که در دل طراحی لوگو حروف نوشتاری دیده شود، مخاطب کنجکاو می شود تا با نام کامل برند آشنا شود.

لوگوی ترکیبی چه ویژگی هایی دارد؟

هر یک از انواع لوگوهایی که پیش از این معرفی کردیم از جذابیت های خاص خود برخوردار هستند. شاید شما به عنوان صاحب یک برند به تمامی سبک های طراحی معرفی شده علاقمند باشید. اگر این طور است، هیچ نگران نباشید. شما می توانید با لوگوی ترکیبی مجموعه ای از موارد گفته شده را در کنار هم داشته باشید.

جالب است بدانید که ۵۶ درصد از برندهای مطرج جهان برای معرفی خود به مخاطب از لوگوهای ترکیبی استفاده می کنند. لوگوهایی که ضمن استفاده از نوشتار، نمادی را هم شامل می شوند.

لازم است بدانید که طراحی این لوگو به زمان و خلاقیت بیشتری نیاز دارد. لوگوهای ترکیبی را می توان لوگوهایی همه جانبه دانست که میتوان از ان در حوزه های مختلف استفاده نمود. مثلا شاید در برخی از مواقع تنها امکان استفاده از لوگوی نوشتاری وجود داشته باشد و یا شاید در مکان و زمانی دیگر تنها استفاده از نماد لوگو کارساز باشد. به همین علت است که می گوییم لوگوهای ترکیبی از کاربردی ترین انواع لوگو به شمار می روند. برای درک بهتر لوگوهای ترکیبی میتوانیم لوگوی کمپانی آدیداس را مثال بزنیم.

نکته قابل توجه دیگر اینکه لوگوهای ترکیبی بسیار ساده تر و در مدت زمانی کوتاه تر در نگاه مخاطب می نشینند و خیلی زود به یک معرف تمام و کمال از کسب و کار تبدیل می شوند.

لوگوی کلاسیک چه ویژگی هایی دارد؟

لوگوهای کلاسیک در مقایسه با سایر انواعی که پیشتر معرفی کردیم، پیچیده تر هستند. در واقع این نوع لوگوها ماهیتی متفاوت با سایر انواع لوگو دارند. در طراحی لوگوهای کلاسیک از جزئیات زیادی استفاده می شود که این جزئیات به صورت درهم مورد استفاده قرار می گیرند.

این سبک از طراحی در حال حاضر چندان طرفداری ندارد. زیرا مهم ترین اصل در طراحی لوگو که همان سادگی و گویایی آن است، نادیده گرفته شده است.

همان طور که گفته شد، سادگی لوگو از پیش نیازهای مهم ماندگاری یک طرح در ذهن مخاطب است. چیزی که در طراحی کلاسیک اصلا به آن توجه نشده است. ضمن اینکه این پیچیدگی موجب می شود تا نتوان از لوگوی مزبور در ابعاد بسیار کوچک استفاده کرد. جزئیات زیاد و ریزه کاری های متنوع باعث می شود تا لوگو در سایز کوچک اصلا قابل تشخیص نباشد.

 

 

برچسب ها: آشنایی,با,انواع,لوگو,و,وِیژگی,های,آن,ها,
[ دوشنبه 26 آذر 1397 ] [ 8:32 ] [ کاووسی فر ]
[ ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد